EREDIVISIE HORECA
Een boek voor en door ondernemers. Leerzaam, vol inspiratie,
met de nodige herkenning. Een ware ode aan ondernemen in de horeca!
Ton Lenting, exploiteerde verschillende horecabedrijven (waaronder Café de Stoof in Nijmegen) en startte in 1990 het bedrijf Lenting en Partners, horeca training en advies. Delen is de kernwaarde van Lenting en Partners. Kennis en ervaring delen. Samen sterker worden. Open over kansen, uitdagingen en problemen praten.
Het boek Eredivisie Horeca bevat vijfentwintig portretten van toonaangevende horeca ondernemers uit heel Nederland. Ware koplopers op landelijk en/of provinciaal niveau. Tezamen zijn deze vijfentwintig bedrijven goed voor een jaaromzet van zo’n 45 miljoen euro en werkgelegenheid voor honderden medewerkers.
Cijfers vormen echter niet de doorslaggevende factor voor de selectie van de Eredivisie. Niet alleen het financiële, maar ook het sociale rendement van deze bedrijven is toonaangevend. De ondernemers hebben stuk voor stuk een belangrijke plek in de maatschappij. Als strateeg, als bouwer, als pionier, als bestuurder en als mens.
Eerlijke verhalen, aangevuld met praktische tips van de ondernemers die de moeite van het delen meer dan waard zijn. Naast de verhalen van de 25 horeca ondernemers staan de verhalen van
Ton Lenting. Verhalen over ondernemen. De analyse van een adviseur die langs de zijlijn de Eredivisie coacht en gadeslaat. Ervaringen en constateringen vanuit het veld. Het mooie maar soms moeilijke speelveld van de horeca in Nederland. Lenting staat bekend om zijn ongezouten mening en confronterende, maar doelgericht en eerlijk advies.
AANGENAAM
AANGENAAM laat je kennis maken met de Eredivisie Horeca: 40 prachtige horecabedrijven en de ondernemers achter deze bedrijven. AANGENAAM is een ode aan het ondernemerschap in de horeca.
De Eredivisie Horeca is onze manier om waardering uit te spreken naar al deze ambitieuze en creatieve ondernemers. Het is een bloemlezing van het beste wat de Nederlandse horeca te bieden heeft. Mensen die hun nek uit durven steken en met hun bedrijf ontelbaar veel gasten mooie momenten bezorgen. Werkgevers die bouwen aan hun bedrijf en hun team, elke dag opnieuw.
Dit magazine is een vervolg op het boek Eredivisie Horeca uit 2015. Hoewel de Eredivisie uitgebreid is naar 40 bedrijven, zijn de selectiecriteria niet veranderd. De ondernemers die in de Eredivisie spelen, zijn onderscheidend en kloppen voor de volle honderd procent. Voor de schermen en achter de schermen, zowel vanuit het perspectief van gasten als vanuit medewerkers. Alle bedrijven realiseren een bovengemiddeld resultaat en hebben een gezonde solvabiliteit. Het zijn allemaal zelfstandige bedrijven, vaak familiebedrijven, die geen onderdeel zijn van een keten of franchisebedrijf. De eigenaren van deze 40 bedrijven houden niet van zeuren, steken de handen uit de mouwen en leveren een positieve bedrage aan hun omgeving. Tevens zijn het ondernemers die het elke dag en elk jaar een beetje beter willen doen en hierdoor ook verder kijken dan hun eigen bedrijf. Ze volgen cursussen, gaan naar studiedagen, bezoeken andere horecabedrijven in binnen- en buitenland, maar nemen ook de tijd voor vakantie en andere leuke dingen in het leven. Juist dan ontdekken ze vaak iets dat bruikbaar is voor hun eigen bedrijfsvoering. Verder zijn het bijna allemaal fitte mensen die goed voor zichzelf zorgen, in die zin dat ze ook sporten. Ze gebruiken hun boerenverstand en hebben voldoende emotionele intelligentie om goed om te kunnen gaan met gasten, medewerkers en andere mensen die betrokken zijn bij hun bedrijf. Inderdaad: de lat ligt hoog en daarom vormen deze ondernemers de Eredivisie. De absolute top van horecaondernemers in Nederland, AANGENAAM.
De volgorde van deze 40 bedrijven is willekeurig. Het is geen ranking, ze zijn allemaal goed. Deze bedrijven geven ieder op hun eigen manier kleur aan de samenleving. Natuurlijk is een onderlinge samenhang en samenwerking. Bedrijven zijn met elkaar verbonden, vandaar ook de ragfijne gouden lijntjes in het magazine. Geen statuten of contracten, maar vertrouwen en verbinding vormen de uitgangspunten. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Dat weten deze ondernemers als geen ander en daarom delen wij hun verhalen graag met je. Verhalen van echte ondernemers, AANGENAAM.